بازدید فعالان بازار سرمایه از شرکت توسعه نیشکر
۱۴۰۲/۰۹/۲۵ - ۱۵:۱۵

بازدید فعالان بازار سرمایه از شرکت توسعه نیشکر

جمعی از مدیران، تحلیلگران و کارشناسان ارشد نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه در جريان يك سفر 2 روزه از شركت‌هاي زير مجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی‌، واقع در شمال و جنوب اهواز بازدید بعمل آوردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات، در این برنامه بازدید 2 روزه که به همت گروه مالی سپهر صادرات ترتیب داده شده، از مزارع نیشکر، کارخانه های تولید شکر و صنایع جانبی بازدید شد و فعالان حاضر در این بازدید با فعالیت های این شرکت از نزدیک آشنا شدند.
در جريان این بازدید که با حضور دکتر جواد وکیلی مدیر عامل گروه مالی سپهر صادرات، دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل مجموعه توسعه نیشکر و صنایع جانبی همراه بود، مدعوين از مزارع کشت نیشکر و شرکت‌هاي کشت و صنعت دعبل خزاعی و شرکت خمیرمایه و الکل رازی و هم‌چنين شركت‌هاي کشت و صنعت نیشکر امام خمینی و شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخـدا، به عنوان شرکت های زیر مجموعه شرکت توسعه نیشکر بازدید كردند. هم‌چنين در حاشيه اين برنامه 2 روزه، نشستی تحلیلی با فعالان بازار سرمایه برگزار شد.
 
 
عرضه سهام توسعه نیشکر با تكيه بر خرد جمعی


دکتر جواد وکیلی مدیرعامل وسپهر در جمع مديران، كارشناسان و تحليل‌گران ارشد بازار سرمايه ايران با اشاره به مصوبه آذرماه پارسال هیات پذیرش فرابورس شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، گفت: شرکت توسعه نیشکر یکی از موفق ترین کشت و صنعت های فعال در ایران است که در حال طی مراحل قانونی درج نماد و عرضه در بازار سرمایه است. وکیلی با اشاره به ابعاد عرضه سهام توسعه نيشكر در بازار سرمايه تاکید کرد: عرضه سهام توسعه نیشکر به خرد جمعی نیاز دارد. تلاش خواهیم کرد در جریان عرضه از خرد جمعی فعالان بازار سرمایه بهره بگیریم. وکیلی با اشاره به این‌که توانمندی‌های توسعه نیشکر  در بسیاری از ابعادش در کل غرب آسیا جایگزین و بدیلی ندارد، وعده داد: سهام توسعه نیشکر با ارزشگذاری خوب و منطقی برای انجام عرضه اولیه وارد بورس خواهد شد. او افزود: از تمام ظرفیت‌های قانونی و علمی و تجربی موجود در بازار سرمایه و مجموعه سهامداران براي انجام يك عرضه اوليه مطلوب بهره خواهیم گرفت.
 
تکلیف ملی


مدیرعامل وسپهر با اشاره به توانمندي‌هاي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي گفت: حیف است بازارسرمایه از وجود شرکتی مثل توسعه نیشکر محروم بماند. همه تلاش ما این است که در حداقل زمان این عرضه انجام‌ شود چرا که یک تکلیف ملی است. او در عين حال تاكيد كرد: ورود و عرضه سهام شركت توسعه نیشکر به بازارسرمایه می‌بایست با هدف حمایت از تولید انجام شود. وكيلي، خطاب به فعالان و مديران ارشد بازار سرمايه توضيح داد: موقعیت شركت توسعه نیشکر به لحاظ دسترسی به منابع آبی، زمین، مجوزها و ... در اقتصاد ايران منحصر به فرد است.
 
تبديل توسعه نيشكر به سهامي‌عام


مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات درباره آخرین وضع پذیرش و عرضه سهام شرکت توسعه نیشکر در فرابورس گفت: گروه مالی سپهر صادرات به عنوان سهامدار ۴۰درصدی این مجموعه اقدامات قانوني و اجرايي لازم را به اتمام رسانده است. چنان‌كه مجمع عمومي شرکت توسعه نیشکر براي تغییر اساسنامه، ۱۰روز پیش برگزار شد در نتيجه بلافاصله پس از ثبت مصوبات مجمع، اين شرکت عملا به سهامی عام تغيير وضعيت خواهد داد. به دنبال آن عملیات ثبت نزد سازمان بورس و هماهنگی با فرابورس انجام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این فرآیند ظرف یک ماه آینده انجام شود.
 
قيمت‌گذاري سهام و تجديد ارزيابي دارايي‌ها


وكيلي با اشاره به اين‌كه فرآیند عرضه سهام شرکت توسعه نیشکر مولفه‌های خاص خود را دارد و قابل مقايسه با هيچ شركت ديگري در بازارسرمايه ايران نيست، اعلام كرد: پیش نویس‌های اولیه قیمت‌گذاری سهام اين شركت تهیه شده است.
وكيلي گفت: فعلا قرار است در جريان عرضه اوليه بانک ملی و گروه مالی سپهر صادرات هر يك به صورت جداگانه معادل 2.5 درصد از سهام شركت توسعه نیشکرو صنايع جانبي را در بازارسرمايه عرضه كنند. هرچند كه ممکن است در ادامه هماهنگي‌ها براي انجام فرايند عرضه اوليه این نسبت تغییر کند. دكتر وكيلي با اشاره به اين‌كه سیاست تقسیم سود در شركت توسعه نیشکر توزيع ۷۰ تا ۸۰ درصد سود به صورت نقدي است، توضيح داد: اين روزها كه بحث تجديد ارزيابي شركت‌ها در بازار سرمايه داغ است، خوب است بدانيد شرکت توسعه نیشکر تاكنون از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه نداشته است. سرمایه ثبتي اين شرکت هنوز ۱۱۰۰ میلیارد تومان است كه با ميزان فعاليت آن چندان تناسبي ندارد، در نتيجه اين شرکت احتمالا از محل دارایی‌ها تجدید ارزیابی خواهد داشت. البته انجام اين اقدام نیازمند بررسی‌ است.
 

ارتباط شركت توسعه نيشكر با شركت هفت تپه


وکیلی در باره رابطه شرکت توسعه نیشکر با شركت كشت و صنعت هفت تپه توضيح داد: متاسفانه هنوز بسياري از افراد به اشتباه فكر مي‌كنند شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي همان هفت تپه است در حالي كه اين 2 شركت به لحاظ ساختاري هیچ ارتباطی با هم ندارد. او ادامه داد: اساسا شرکت توسعه نیشکر به لحاظ حجم فعاليت‌ها و كاركردها با هفت تپه قابل مقایسه نیست. به گفته او، شركت هفت تپه پس از مشكلاتي كه در جريان خصوصي‌سازي براي آن پيش آمد به بانك‌هاي صادرات و ملي واگذار شد و اين 2 بانك شركت هفت تپه را براي رفع مشكل و اصلاح سختار تنها بصورت مدیریت پیمان، با لحاظ كردن يك سود معقول، در اختيار شركت توسعه نیشکر قرار داده‌اند. طبق قرارداد اين 2 بانك مبلغ هزینه‌هایی را که شركت توسعه نيشكر در هفت تپه متقبل می‌شود، با حفظ منافع به شركت توسعه نیشکر پرداخت می‌كنند.
 
 
عملكرد توليدي توسعه نيشكر


عبدعلی ناصری مدیرعامل شركت توسعه نیشکر و صنايع جانبي هم در جريان اين بازديد 2 روزه در خصوص فعالیت های این شرکت به فعالان بازار سرمايه توضيح داد و گفت: ميانگين برداشت نیشکر در اراضي متعلق به شركت توسعه نيشكر ۱۰۰ تن به ازای هر یک هکتار است. ناصری تاکید كرد: امسال در اراضي متعلق به شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي ۶۰۰ هزارتن نیشکر برداشت خواهد شد.
اراضي چگونه براي توليد نيشكر آماده شد؟
او با اشاره به پيشينه اقدامات انجام شده براي آماده‌سازي اراضي متعلق به شركت متبوعش، براي كشت نيشكر، در شمال و جنوب اهواز، افزود: پیش از این، اراضی متعلق به شرکت توسعه نیشکر، شوره‌زار بود، ولی در ابتدای دهه ۷۰ با انجام عملیات سنگین زیربنایی و ایجاد زه‌کشی و آبیاری اين اراضي آماده کشت شدند. به گفته او، در شرايط كنوني انجام چنين كاري بسيار پر هزينه است. چنان‌كه هزینه انجام این نوع عملیات زیربنایی در یک زمین لم یزرع تا ۳۰۰ میلیون تومان در هر هکتار تخمين زده مي‌شود.  
 
حقابه توسعه نيشكر و مصرف آب


مدیرعامل شركت توسعه نیشکر با اشاره به آب‌بري توليد محصول در اين اراضي گفت: در هر هکتار از اراضي زير كشت، ۲۶هزار و ۴۰۰ مترمکعب مصرف آب داریم. مدیرعامل توسعه نيشكر تاكيد کرد: البته چنانچه با كم آبي هم مواجه شويم با روش زیر سطحی می توانیم ميزان مصرف آب را به ۲۲هزار مترمکعب در هر هكتار برسانيم. به گفته عبدعلي ناصري، منبع تامین آب اين اراضي رودخانه‌هاي کارون و دز است. او افزود: شركت توسعه نيشكر، سالانه 1.8 میلیارد متر مکعب آب مصرف مي‌كند و ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه آب‌بها مي‌پردازد. ناصری گفت: ميزان حق آبه شرکت توسعه نیشکر ۳۰هزار مترمکعب در هر هکتار است.
 
توجه به مسائل زيست‌محيطي


مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايه جانبي با اشاره به اقدامات علمی و برنامه‌ریزی‌هاي انجام شده براي رعايت مسائل زيست محيطي گفت: طبق اقدامات انجام شده در حال حاضر پساب نیشکر به رودخانه های دز و کارون نمی ریزد. ضمن اين‌كه اگر این زمین ها کشت و کار نمیکردیم قطعا تبدیل به ریزگرد میشد. او افزود: براي رعايت مسائل محيط زيستي در حال حاضر ۴۰درصد برداشت نيشكرمان اصطلاحا سبز و ۶۰ درصد مابقي به صورت سوخته است.
 
 
چند خبر از پروژه‌هاي و شركت‌هاي زيرمجموعه توسعه نيشكر


حامد عین افشار رئیس هیات مدیره شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هم در جمع فعالان بازار سرمايه گفت: شرکت هم اکنون ۳۰درصد کارخانه قند شهدای دزفول در پیشرفت ۴۴درصد را خریده است. ضمن اين‌كه پروژه احداث کاغذ هم در دست اجراست؛ پروژه‌اي در صورت افتتاح سود آوری خیلی خوبی خواهد داشت. به گفته عین افشار، این موضوع در ارزش‌گذاری سهام شركت توسعه نیشکر لحاظ نشده است. او افزود: شرکت‌هاي کشت و صنعت امام خمینی و الکل و خمیر مایه رازی، از زيرمجموعه‌هاي شركت توسعه نيشكر نيز خود به صورت جداگانه در مسیر پذيرش در بازار سرمایه قرار گرفته‌اند.
 
تصفيه شكر خام


عین افشار، توضيح داد: شركت توسعه نيشكر، به عنوان يك فعاليت جانبي ١۵٠ تا ٢٠٠هزار تن شکر وارداتی خام را هم تصفیه می‌کند. به گفته او، نرخ شکر همبستگی بالایی با نفت دارد.
عین افشار گفت: ظرفیت تصفیه شكر خام در مجموعه توسعه نيشكر، ۷۰۰هزار تن است. به گفته او، اين شركت از واردکننده‌ها در ازای تسویه شکر خام، کارمزد می‌گیرد، كارمزدي كه حاشیه سود آن از شركت‌هاي قندو شكري كه بر مبناي استحصال چغندر کار مي‌كنند، بالاتر است.

 

نظر بدهید
capcha